Odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku po internetu nebo po telefonu
Poradna pro změnu dodavatele elektřiny/plynu
- Jak změnit/vybrat dodavatele elektřiny nebo plynu?Jak změnit/vybrat dodavatele energie?
- Doporučené zásady chování zákazníka na energetickém trhuDoporučené zásady
- Jak odstoupit od smlouvy s dodavatelem elektřiny nebo plynu
- Odstoupení od smlouvy při sepsání smlouvy s podomním prodejcem
- Odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku po internetu nebo po telefonu
- Odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se zvýšením ceny
- Odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se změnou podmínek
- Odstoupení z důvodu nezaplaceného závazku dodavatele
- Nesouhlas s automatickým prodloužením smlouvy
- Ukončení smlouvy z důvodu stěhování, dědictví atd.
- Změna dodavatele u smluv na dobu neurčitou
- Vzory formulářů pro písemnou komunikaci s dodavatelem elektřiny nebo plynu
- Vzor Odstoupení od smlouvy podle § 11a energetického zákona
- Vzor Odstoupení od smlouvy podle ustanovení § 1829 občanského zákoníku
- Vzor Prohlášení o zrušení plné moci
- Vzor Upomínka – výzva k zaplacení nezaplaceného závazku
- Vzor Odstoupení od smlouvy z důvodu nezaplacení finančního závazku
- Vzor Odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se zvýšením ceny
- Vzor Odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se změnou podmínek
- Vzor Ukončení smlouvy – nesouhlas s automatickým prodloužením smlouvy
- Vzor Výpověď smlouvy uzavřené na dobu neurčitou
Často kladené otázky při změně dodavatele elektřiny/plynu
Podpora v zákoně:
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 1829 v platném znění, umožňuje spotřebiteli (dále jen „zákazník“) od uzavřené smlouvy písemně odstoupit, pokud byla smlouva uzavřena při použití prostředku komunikace na dálku.
Co jsou to prostředky komunikace na dálku?
Jsou to zejména neadresovaný či adresovaný tisk (leták ve schránce), reklama v novinách a časopisech s objednávkovým tiskopisem, katalog, telefon s lidskou či automatickou obsluhou, elektronická pošta (e-mail), fax, veřejná komunikační síť (internet). To znamená, že zákazník a dodavatel nebyli při uzavírání smlouvy současně fyzicky přítomni.
Jaké jsou lhůty a co je potřeba udělat pro odstoupení od smlouvy?
- Zákazník má právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce do 14 dnů ode dne uzavření smlouvy.
- V případě, že nový dodavatel písemně nebo jiným obdobným způsobem nepředal zákazníkovi zákonem stanovené informace (např. identifikační údaje dodavatele, název a charakteristiku zboží či služeb, cenu zboží či služeb, způsob platby, dodání nebo plnění, poučení o právu na odstoupení od smlouvy), činí lhůta k odstoupení od smlouvy jeden rok a čtrnáct dnů ode dne uzavření smlouvy.
K dodržení lhůty pro odstoupení od smlouvy je nutné doručit písemné odstoupení dodavateli nejpozději v poslední den lhůty, která je pro odstoupení od smlouvy stanovena.
Postup:
- Napište odstoupení.
- Vytiskněte odstoupení ve dvou exemplářích, jeden pošlete poštou doporučeně, druhý si schovejte zároveň s lístkem z pošty.
- Upozorněte původního dodavatele na zrušení plné moci, které bylo uděleno pro ukončení smlouvy s ním.
- Vytiskněte prohlášení dvakrát, jeden výtisk pošlete poštou doporučeně původnímu dodavateli, druhý uschovejte spolu s lístkem.