Popis:
Odstoupení z výše uvedeného důvodu lze uplatnit vždy, když Vám dodavatel nezaplatí do data, které je uvedeno na faktuře (den splatnosti). Zejména se jedná o nevrácení přeplatku z vyúčtování do data splatnosti.
V současné době je podobné jednání již výjimečné, někteří dodavatelé si pro jistotu upravili dobu splatnosti svých závazků až na dobu dvou měsíců.
Podpora v obchodních podmínkách:
Je potřeba se podívat do platných všeobecných obchodních podmínek (VOP) dodavatele, kde v odstavci jednajícím o ukončení smlouvy byste měli najít vyjmenované případy porušení smlouvy. Jako ukázku pro představu uvádím:
8. Zákazník je oprávněn odstoupit od Smlouvy v případě podstatného porušení povinností ze Smlouvy ze strany Dodavatele. Za podstatné porušení povinností ze Smlouvy Dodavatelem se považuje zejména:
- bezdůvodné neposkytování nebo nezajištění distribučních služeb, nebo
- splatný závazek Dodavatele vůči Zákazníkovi v prodlení se zaplacením po obdržení písemné výzvy Zákazníka k zaplacení a marném uplynutí 14ti denní dodatečné lhůty ke splnění závazku počítané ode dne doručení písemné výzvy k zaplacení, nebo
- podstatné porušení smluvních povinností zvlášť specifikovaných ve Smlouvě, VOP nebo v platných právních předpisech Dodavatelem.
9. Pokud byla smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání Dodavatele, je Zákazník rovněž oprávněn od Smlouvy odstoupit, a to do 1 měsíce od data uzavření Smlouvy, pokud doposud nebyly zahájeny dodávky Komodit/y a do 14 dnů od data uzavření Smlouvy, pokud již Dodávky Komodit/y zahájeny byly. V těchto případech končí Smlouva doručením písemného odstoupení Zákazníka Dodavateli. Faktické ukončení odběru Komodit/y se řídí standardy výkonu činnosti PDS.
Postup:
- První den po lhůtě splatnosti v případě, že zjistíte, že vám dodavatel částku nezaplatil, napište upomínku. Ve většině případů dodavatel zaplatí, pokud by se tak nestalo, tak se podívejte do VOP a najděte příslušný odstavec, kde se tato možnost uvádí. Většinou je možno odstoupit po 14 dnech od zaslání upomínky.
- Lhůtu pro stanovení termínu pro zaslání odstoupení stanovíte takto:
Upomínku jsem poslal 3. 10. doporučeně, ve VOP jsem našel sjednanou lhůtu na doručení 3 dny, tedy upomínka byla doručena 6. 10. a k této lhůtě přičtu dle VOP lhůtu na zaplacení po upomínce (obvykle 14 dnů, ale někdy i 30). Tedy k 6. 10. přičtu 14 dnů a to znamená, že 20. 10. pošlu odstoupení. - Najděte poslední vyúčtování a pomocí tohoto vzoru napište odstoupení.
- Stanovte datum ukončení smlouvy. Tento termín volte tak, aby nový i starý dodavatel měli dostatek času na vyřízení všech formalit. Obvykle se uvádí, že je potřeba 20 dnů na změnu dodavatele.
Příklad: když odstoupím 5. 10., tak budu požadovat termín odstoupení 31. 10. a ve smlouvě s novým dodavatelem budu požadovat termín začátku dodávek 1. 11.
Když odstoupím 15. 10., tak budu požadovat termín ukončení smlouvy 30. 11. a termín začátku dodávek nového dodavatele bude pak 1. 12. - Odstupujete od celé smlouvy, tedy od smlouvy na dodávku jak elektřiny, tak plynu, pokud ji máte.
- Napište odstoupení dle vzoru a ve čtyřech výtiscích:
První výtisk pošlete doporučeně starému dodavateli.
Druhý a třetí výtisk přiložte ke smlouvám s novými dodavateli, které jim zašlete.
Čtvrtý výtisk si pečlivě uschovejte současně s lístkem z pošty, pro případnou stížnost. - Odstoupení pošlete doporučeně, nemusíte sledovat, zda jej někdo převzal nebo ne. I když dojde zpět, jako nedoručitelné, tak i v tomto případě je platné. Ovšem jenom v případě, že jste napsali správnou adresu. Doručovací adresu najdete většinou ve Všeobecných obchodních podmínkách nebo na webových stránkách dodavatele, v kontaktech.
- Dodavatel, kterému zasíláte odstoupení, není povinen posílat potvrzení o akceptaci, v případě, že je odstoupení v souladu se zákonem, musí odstoupení akceptovat.
- Smlouvu s novým dodavatelem uzavřete co nejdříve, nečekejte na potvrzení odstoupení, tak aby nový dodavatel měl alespoň 20 dnů na vyřízení formalit. Berte 20 dnů jako termín, kdy už je u nového dodavatele podepsaná smlouva.
- Až dostane nový dodavatel schválení přidělení odběrného místa od Operátora trhu s elektřinou a plynem, tak vám pošle zprávu, rozpis záloh a plánované datum počátku dodávek.
- K tomuto datu, pokud chcete, proveďte samoodečet elektroměru (plynoměru) a nahlaste stav původnímu dodavateli a distributorovi. Pokud to neuděláte, stanoví distributor stav odhadem.