Volal/a jsem na infolinku dodavatele, tam jsme se domluvili na snížení záloh, ale stejně nic nezměnili. Dá se s tím něco dělat?
Je potřeba vše vyřizovat písemně, abyste měl/a doklad. Když nebudete mít doklad, nemůžete si pak stěžovat například na Energetickém regulačním úřadu.
Jak mi spočítají fakturu, když se v průběhu roku několikrát měnila cena a nikdo nepřišel odečíst stav na plynoměru?
Spotřeba bude určena tzv. odhadem. Pokud chcete mít spotřebu a cenu přesně podle skutečnosti, je potřeba nahlásit u dodavatele stav měřidel tzv. samoodečtem.
Měl/a jsem přeplatek 10 000 Kč a včera uplynula lhůta pro zaplacení, mám strach, že mi přeplatek nevrátí.
Je třeba okamžitě poslat upomínku (stačí i e-mailem). Ve většině smluv je ustanovení, že když vám dodavatel nezaplatí přeplatek do 14 dnů po upomínce, tak můžete od smlouvy odstoupit. O pomoc při vrácení přeplatku pak můžete požádat Energetický regulační úřad.
Současně s vyúčtováním jsem dostal/a rozpis záloh, které mi zvýšili o více než polovinu.
Podle Energetického zákona má obchodník povinnost stanovit pouze přiměřené zálohy. Pokud s výší záloh nebudete souhlasit, tak dodavateli ihned zašlete návrh záloh, odpovídající spotřebě. Pokud s tím dodavatel nebude souhlasit, požádejte o pomoc Energetický regulační úřad.
Měl/a jsem velký přeplatek, dodavatel mi ho ale odmítl vrátit, napsal mi, že jej převede do dalšího období. S tím nesouhlasím. Co mám dělat?
Zde je důležité, co máte ve smlouvě uzavřené s dodavatelem. Pokud si zákazník stanoví podmínku, že chce přeplatky vracet a dodavatel jednostranně změnil podmínky, máte možnost odstoupit od smlouvy. Dodavatel vám musí do jednoho měsíce po ukončení smlouvy udělat závěrečné vyúčtování a přeplatek vrátit.
Dodavatel mi déle než rok nezaslal vyúčtování.
V tomto případě se pokuste s dodavatelem dohodnout, v opačném případě se obraťte na Energetický regulační úřad s prosbou o pomoc. Od 1.1.2022 musí obchodník zaslat vyúčtování nejpozději do 14 kalendářních měsíců (§15 a §16 vyhlášky 207/2021 Sb.). Vyúčtování můžete reklamovat. Pokud dodavatel nebude komunikovat, budete mít nárok na odškodnění 720 Kč za každý den po lhůtě na vyřízení reklamace (14 dnů) (podle návrhu vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice).