Smlouvy a odstoupení

Uzavřel/a jsem smlouvu na dobu určitou na dva roky, krátce před vypršením smlouvy jsem zavolal/a dodavateli, abych se přesvědčil/a, že smlouva skutečně končí. K mému překvapení mi sdělil, že mi smlouva končí až za dva roky. Jak je to možné?

Je to možné díky automatickému prodlužování smlouvy, pokud zákazník nezašle nesouhlas s automatickým prodlužováním smlouvy ve lhůtě, kterou dodavatel stanoví. Je proto potřeba si přečíst obchodní podmínky. Od 1.1.2022 platí jednotná lhůta pro zaslání nesouhlasu s prodloužením, která je stanovena na nejpozději dvacátý den před vypršením smlouvy (§ 11c energetického zákona).

Jak mám zjistit, že dodavatel zdražuje, když mi žádné upozornění neposílá a hlídat ceny na internetu se mi nechce?

Nemusíte nic hlídat, stačí jenom poslouchat zprávy, sledovat televizi nebo číst tisk. Když se dozvíte, že dominantní dodavatelé, třeba innogy nebo ČEZ, zdražují, tak si můžete být jisti, že zdraží i váš dodavatel. Pokud vám dodavatel nezašle oznámení o zvýšení ceny, máte právo odstoupit od smlouvy až do 3 měsíců po zdražení. To je lhůta, ve které se určitě o zdražení dozvíte. Od 1.1.2022 neoznámená cena nebo nové obchodní podmínky neplatí (§ 11a odst. 2 energetického zákona).

Uzavřel/a jsem jednu smlouvu na dodávku jak elektřiny, tak i zemního plynu. Když nebudu souhlasit se zvýšením ceny zemního plynu a odstoupím od smlouvy, ukončí mi smlouvu i na dodávku elektřiny?

Bohužel výklad Energetického regulačního úřadu je ten, že odstupujete pouze od smlouvy na dodávku té komodity, kterou zdražovali.